Uuden K-Citymarketin rakentaminen Porvoon Länsirannalle alkaa

Kesko on päättänyt käynnistää Porvoon uuden K-Citymarketin rakentamisen ja valinnut pääurakoitsijaksi Jatke Toimitilat. Samaan korttelikokonaisuuteen rakennetaan myös hotelli ja asuntoja. Rakentaminen alkaa touko–kesäkuun aikana.

K-Citymarketin ja siihen liittyvien asuntojen ja hotellin rakentaminen Porvoon Länsirannalla käynnistyy. Sopimukset K-Citymarketin ja hotellin rakentamisesta on tehty Jatke Toimitilojen kanssa. Asuntojen rakennuttamisesta vastaa Jatke Uusimaa. Taidetehtaan vieressä sijaitsevalle alueelle rakennetaan kokonaisuus, joka sisältää uuden K-Citymarketin, noin 50 asuntoa sekä 51-huoneistoisen hotellin. Kesko vuokraa tilat hotellille, jonka toimija julkistetaan myöhemmin. Jatke Uusimaa omistaa asunnot ja vastaa niiden myymisestä.

Uusi K-Citymarket avautuu arviolta vuoden 2027 keväällä. Sen pinta-ala on noin 8 000 neliömetriä, mikä jakautuu elintarvike- ja käyttötavaraosastoihin. Kun hanke on toteutettu, Länsirannalle muodostuu yhdessä Taidetehtaan kanssa merkittävä kaupan ja tapahtumien keskus.

”Hankkeemme käynnistyminen on todella merkittävä askel Taidetehtaan alueen palveluiden kehittämiselle. Porvoon uusi K-Citymarket on ollut todella odotettu ja sitä on valmisteltu pitkään, jopa parikymmentä vuotta. Hankkeemme myötä voimme tiiviissä yhteistyössä Taidetehtaan muiden toimijoiden kanssa tarjota erittäin vetovoimaisen kohteen kaikille porvoolaisille", sanoo Keskon Etelä-Suomen aluejohtaja Mika Sivula.

”On hienoa saada hanke käyntiin pitkän kehitysvaiheen jälkeen. Hankalassa rakentamisen suhdannetilanteessa on mukava päästä kertomaan myös positiivisia uutisia ja työllistämään alan osaajia. Porvoon uusi K-Citymarket rakennetaan korkeiden ympäristötavoitteiden mukaisesti. Hankkeelle haetaan esimerkiksi korkeasta ympäristösuorituskyvystä kertovaa BREEAM Very Good -tason sertifikaattia”, kertoo Jatke Toimitilat Oy:n toimitusjohtaja Antti Raunemaa.

Kesko on uudistanut K-ruokakauppoja noin miljardilla eurolla viime vuosina ja investoi vuositasolla päivittäistavarakauppaverkoston kehittämiseen 200–250 miljoonaa euroa. Erityisesti hypermarket-formaattia edustavan K-Citymarketin myynti on kasvanut Suomessa merkittävästi ja sen vaikutus päivittäistavarakaupan markkinaosuuteen on olennainen. Lähivuosina avattavat hypermarketit ovat merkittävässä roolissa Keskon markkinaosuuden vahvistamisessa ja myynnin edelleen kasvattamisessa.

Havainnevideo K-ryhmän YouTube-tilillä uudesta K-Citymarketista Porvooseen: